Asfaltari de doi bani

O firma ploiesteana cu multe reclamatii la activ incheie contracte pe banda rulanta in judetul Constanta.
Primariile Lumina si Navodari au atribuit contracte de zeci de milioane de lei unei firme care a dat chix la mai toate lucrarile efectuate.

Licitatiile electronice s-au „inventat” in 2002, pentru ca o lege din anul 2006 sa reglementeze mult mai exact aceste modalitati de achizitii, in ideea eliminarii oricaror suspiciuni care ar fi putut plana asupra contractelor comerciale de diferite naturi. Ca, in continuare, exista licitatii suspecte nu este de mirare, insa, prin folosirea portalului e-licitatii.ro, se poate urmari, de catre oricine, orice procedura de achizitie, de la lansarea ei pana la atribuire. Asa am depistat si noi afacerile incheiate de o firma ploiesteana cu multe tinichele atarnate de coada cu cateva primarii din judetul Constanta, care au semnat contracte cu ochii inchisi, fara sa se intereseze cat de serioasa este firma cu pricina, bazandu-se numai pe faptul ca a fost desemnata castigatoare pe portalul cu pricina. 

Preturi de dumping, lucrari pe masura

Anul trecut, in vara, Primaria Lumina a atribuit un contract de mare valoare – 2.265.308,81 lei fara TVA – firmei S.C. Condorii Sult S.R.L., din Ploiesti, pentru pietruirea si impermeabilizarea strazii Morii si a strazilor adiacente din comuna. Licitatia fost una de tip deschis, s-au primit noua oferte, iar castigatoare a fost desemnata firma ploiesteana. Pretul oferit de constructor a contat in proportie de 80%, in vreme ce programul calitatii propus pentru executia lucrarii, numai 20%. Primaria Lumina estimase ca pentru toata lucrarea costurile s-ar situa in jur de 3.209.039, 31 lei, dar Condorii Sult a venit cu o propunere mult mai atractiva, cu aproape 1 milion de lei mai putin, asa ca a fost desemnata castigatoare.

Contractul incheiat de Primaria Lumina venea la un an distanta dupa ce firma ploiesteana a semnat un contract similar, cu Primaria Navodari. In iunie 2007, orasul Navodari se inhama la o asociere cu firma Condorii Sult, pentru intretinerea carosabilului prin asfaltare cu covoare bituminoase pe strazile existente din oras. Surprinzator, la licitatia organizata in vara lui 2007 s-a prezentat un singur ofertant, S.C. Condorii Sult S.R.L. din Ploiesti, care a plusat sub valoarea initiala estimata a contractului, de 14.537.815,13 lei, fara TVA, si a coborat pretul contractului pana la 12.499.473,27 lei fara TVA. Criteriile care au stat la baza atribuirii contractului au fost: pretul ofertei, care a contat in proportie de 80%, durata de garantie a lucrarii, 10%, si perioada de rambursare a pretului lucrarilor, de asemenea 10%. Nici cei din Navodari nu au pus prea mult pret pe calitatea lucrarilor, pe seriozitatea firmei si, mai ales, pe renumele castigat in ultimii ani, in localitatile unde a avut lucrari similare. Administratiile locale din Navodari si Lumina au ignorat, de asemenea, faptul ca lucrarile in cele doua localitati puteau fi executate, in conditii exceptionale si cu preturi rezonabile, de Regia Judeteana de Drumuri si Poduri, regie aflata in subordinea Consiliului Judetean, care este mai mult decat calificata pentru astfel de lucrari. De aceea este fireasca intrebarea: ce interes se ascunde in spatele contractelor incheiate de Lumina si Navodari cu firma ploiesteana, pentru ca, in cele ce urmeaza, va vom prezenta cine este S.C. Condorii Sult S.R.L. si, mai ales, cat de calitative sunt lucrarile pe care deja le-a efectuat in diferite localitati. 

Reclamatii cu nemiluita

Potrivit datelor din Registrul Comertului, S.C. Condorii Sult S.R.L. a luat nastere in 1993, cu obiectul principal de activitate constructii de autostrazi, drumuri, aerodroame si baze sportive. Sotii Gheorghe-Adrian si Mariana Sult, din Ploiesti, au infiintat firma care abia a inceput sa inregistreze profit. An de an, profitul a tot crescut, cu un maxim in 2002, de 623.173 lei, pentru ca apoi sa se mai tempereze, urmand, in 2006, un nou „bum”, de 722.000 lei. In tot acest interval, cifra de afaceri a crescut constant, de la 1,5 milioane de lei in 1997 pana la 14,8 milioane in 2007. Datele financiare indica o evolutie buna a firmei, insa informatiile furnizate de beneficiarii lucrarilor efectuate de firma ploiesteana nu o califica nicidecum ca un bun colaborator. Iata ce scriu ziarele din Prahova despre lucrarile efectuate de S.C. Condorii Sult S.R.L. 

„O ploiesteanca de pe Strada Buna Vestire ne-a povestit ca din toamna anului trecut, de cand au fost incepute lucrarile de reabilitare in zona, nu mai poate iesi cu masina din curte din cauza santurilor pe care angajatii firmei Condorii Sult le-au facut pe trotuar si pe strada. (…) Contactat telefonic, patronul firmei ne-a declarat: <<Cetatenii se vor bucura de tot confortul necesar cand nu vor mai fura pavelele si bordurile de pe strada>>”, scriau, in 29 ianuarie 2009, reporterii de la „Observatorul Prahovean“.

Cateva zile mai tarziu, pe 12 februarie, acelasi cotidian nota: „Mai multi ploiesteni de pe Strada Buna Vestire se plang ca santierul deschis in toamna a fost abandonat de muncitorii firmei Condorii Sult. Patronul societatii recunoaste acest lucru si invoca lipsa banilor de la bugetul local pentru achitarea facturilor”.

Probleme mari a avut firma Condorii Sult si la Urlati, acolo unde insusi primarul spune ca a facut o afacere proasta angajand aceasta societate sa repare drumurile. Spicuim tot din „Observatorul Prahovean“, din data de 19 septembrie 2008: 

„De aproape jumatate de an de zile drumul principal care traverseaza orasul Urlati dintr-un capat in celalalt este un adevarat santier. Chiar daca de mai bine de o luna de zile lucrarile de asfaltare a drumului respectiv par sa se fi terminat, oamenii sunt in continuare nemultumiti deoarece, spun ei, asfaltul este la fel de denivelat ca inainte. Acest aspect este intarit si de primarul localitatii, Marian Machitescu, care sustine ca lucrarile executate de firma Condorii Sult, cea care a castigat licitatia, sunt de proasta calitate. (…) Pana si primarul orasului sustine ca lucrarile executate de firma Condorii Sult sunt de proasta calitate. Pentru a remedia problema, in momentul de fata, acesta a ajuns la un acord cu firma respectiva, pentru a repara denivelarile aparute pe carosabil, iar primarul sustine ca, personal, ii pare rau ca s-a ajuns in situatia aceasta si ca firma Condorii Sult a castigat licitatia. <<Au avut pretul cel mai mic si au castigat licitatia. Tronsonul pe care l-au asfaltat este de 5,4 kilometri. In total, asfaltarea a costat in jur de 1.900.000 de lei. Au inceput in martie. De-abia dupa ce au dat drumul la lucrari am vazut cu ce firma avem de-a face. Au avut utilaje foarte vechi… Imi pare rau ca au castigat licitatia>>, ne-a declarat Marian Machitescu, primarul orasului Urlati”. 

Comentariile sunt de prisos, dar se impun cateva concluzii: chiar daca licitatiile s-au facut asa cum impunea legea, cu anunturi si selectii riguroase, asta nu inseamna ca doar pretul trebuie sa fie factorul principal in alegerea unui partener intr-o situatie ca aceasta. Experienta altora a demonstrat ca a te zgarci la pret atrage, aproape sigur, lucrari de proasta calitate, ceea ce presupune alte cheltuieli ulterioare, cu indreptarea defectelor lasate, deci alti bani risipiti din bugetul public. Exista si solutii pentru asemenea cazuri: rezilierea contractelor care se dovedesc paguboase pentru administratiile publice locale si cercetarea cu atentie a trecutului firmelor selectate, inainte de a fi semnate contracte de milioane de lei.

Netty Dumitrache

One Comment

  1. Pingback: Asfaltari de doi bani | Stiri Noi

css.php