Bac 2012: subiectele la Istorie

Subiectele de la Istorie:

“VARIANTA 9

* Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

* Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

 

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Cititi cu atentie sursele de mai jos:

 

A. In politica externa (domnitorul) Serban Cantacuzino se indreapta, inca de la asediul Vienei, spre legaturi cu imperiul austriac […]. Planurile sale politice se indreptau spre ideea unei rascoale generale antiotomane in Peninsula Balcanica. […]

Daca rascoala antiotomana balcanica nu devine o realitate, succesele armatelor imperiale din 1688 sunt de natura sa contribuie la hotararea de acceptare a suzeranitatii austriece pe baza principiilor programului sau de guvernare. Le reafirma in tratativele cu Curtea vieneza, accentuand ideea de independenta a Tarii Romanesti, autoritatea interna absoluta, libertatea religioasa, respectarea vechilor obiceiuri ale tarii si restituirea raialelor. Austriecii nu au fost dispusi sa accepte integral acest program, fiind in politica fata de Tara Romaneasca partizanii regimului nobiliar. Recunoscand insa independenta, pe aceasta baza, Serban Cantacuzino trimite o delegatie solemna pentru a incheia alianta”.

(M. Barbulescu, D. Deletant, K. Hitchins, S. Papacostea, P. Teodor, Istoria Romaniei)

 

B. “Pentru a contracara pericolul reprezentat de tendintele anexioniste ale Poloniei asupra Moldovei domnitorul Constantin Cantemir (1685 – 1693) a incheiat un tratat secret cu austriecii (1690), pentru a se ridica impreuna impotriva turcilor, atunci cand imperialii vor ajunge la Braila. Fiul acestuia, Dimitrie Cantemir (1710 – 1711), a fost ridicat de turci pe tronul Moldovei, in speranta ca va bloca avansul teritorial al Rusiei. Acesta insa, convins de declinul ireversibil al imperiului, impresionat de acsensiunea politica si militara a Rusiei, victorioasa in razboiul nordic, a incheiat cu aceasta un tratat politic. […]

Lipsita de pregatirea militara corespunzatoare, Rusia a fost infranta in batalia de la Stanilesti (1711). Consecintele pentru ambele tari extracarpatice au fost considerabile. […] Modificarea raportului de forte militare si politice au determinat Poarta sa introduca in Moldova (in 1711) si in Tara Romaneasca (in 1716) un regim politic de o mai severa supraveghere, cel fanariot.”

 

Pornind de la aceste surse, raspundeti la urmatoarele cerinte:

1. Numiti batalia precizata in sursa B. 2 puncte

2. Precizati secolul la care se refera sursa A. 2 puncte

3. Numiti cate un domnitor precizat in sursa A, respectiv in sursa B. 6 puncte

4. Scrieti, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care sustine ca unul dintre principiile programului de guvernare sustinut de domnitor este independenta tarii. 3 puncte

5. Scrieti, pe foaia de examen, doua informatii aflate in relatie cauza-efect, selectate din sursa B. 7 puncte

6. Prezentati doua conflicte la care au participat romanii in secolele al XIV-lea – al XVI-lea. 6 puncte

7. Mentionati o asemanare intre doua actiuni diplomatice in care sunt implicati conducatori politici din spatiul romanesc in secolele al XIV-lea – al XVI-lea. 4 puncte

 

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Cititi cu atentie sursa de mai jos:

 

“La 11 iulie (1866), cei 91 de deputati au aprobat in unanimitate Constitutia pe care Carol a promulgat-o in ziua urmatoare.

[…] Constitutia de la 1866 […] limita prerogativele Domnitorului la cele ale unui monarh constitutional, prevedea o guvernare reprezentativa, ii facea pe ministri raspunzatori pentru actele lor si consolida principiul separarii puterilor. Consemna, de asemenea, pe larg drepturile si libertatile cetatenilor, carora le era de aici inainte garantata egalitatea in fata legii, libertatea deplina a constiintei, a presei, a adunarilor publice, dreptul de asociere, inviolabilitatea domiciliului si a persoanei impotriva oricaror perchezitii si arestari arbitrare. Exercitarea acestor drepturi in timp, in ciuda incalcarii lor ocazionale de catre autoritati, a adus un numar mai mare de persoane in procesul politic si, asigurand liberul schimb de idei, in special prin intermediul presei, a contribuit in mare masura la formarea unei opinii publice democrate. […]

Sistemul parlamentar instituit in 1866 diferea in unele privinte importante de cel asigurat prin Statutul lui (Alexandru Ioan) Cuza. […] Legislativul bicameral prevazut prin Statut a fost mentinut, dar noul Senat era acum un organism ales, nu numit. […] Legislativul a castigat, de asemenea, dreptul de a […] interpela ministrii.”

(K. Hitchins, Romania 1866 – 1947)

 

Pornind de la aceasta sursa, raspundeti la urmatoarele cerinte:

1. Numiti domnitorul care a condus pe baza Statutului precizat in sursa data. 2 puncte

2. Precizati, pe baza sursei date, un principiu de guvernare inscris in legea fundamentala. 2 puncte

3. Mentionati conducatorul politic si legea fundamentala promulgata de acesta in 1866, la care se refera sursa data. 6 puncte

4. Mentionati, din sursa data, doua informatii referitoare la Legislativ. 6 puncte

5. Formulati, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la drepturile si libertatile cetatenilor, sustinandu-l cu doua informatii selectate din sursa. 10 puncte

6. Argumentati, printr-un fapt istoric relevant, afirmatia conform careia statul roman modern s-a consolidat prin participarea la relatiile internationale de la inceputul secolului al XX-lea. (Se puncteaza pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv, a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia.) 4 puncte

 

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Elaborati, in aproximativ doua pagini, un eseu despre politica promovata de Romania in perioada postbelica, avand in vedere:

– mentionarea cate unei actiuni desfasurate in politica interna din perioada stalinismului, respectiv din perioada national-comunismului si precizarea unei asemanari intre acestea;

– prezentarea unui fapt istoric desfasurat de Romania in cadrul “Razbioul rece” si mentionarea unei consecinte pentru statul roman;

– mentionarea unei cauze a inlaturarii regimului politic din perioada national-comunismului;

– formularea unui punct de vedere referitor la practicile politice democratice din Romania in a doua jumatate a secolului al XX-lea si sustinerea acestuia printr-un argument istoric.

 

Nota! Se puncteaza si utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentarii, evidentierea relatiei cauza-efect, sustinerea unui punct de vedere cu argumente istorice (pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia), respectarea succesiunii conologice/logice a faptelor istorice si incadrarea eseului in limita de spatiu precizata.”

 

 

Amintim ca absolventii de liceu au sustinut astazi, miercuri 29 august, proba obligatorie a profilului (matematica sau istorie) din cadrul celei de-a doua sesiuni a examenului de bacalaureat 2012. La acest examen s-au inscris 76.594 de candidati.

 

In 2011, tot in a doua sesiune a Bacalaureatului, 71 de absolventi au fost dati afara din examenul de Matematica si Istorie pentru ca au incercat sa copieze. Atunci s-a inregistrat insa si un “fenomen”, dupa cum declara inspectorul general scolar pe Bucuresti de la acea vreme, Cristian Alexandrescu: “Multi tineri au parasit sala dupa o ora si jumatate fara sa fi scris nimic pe foile de examen”. Fostul inspector general explica acest fenomen prin faptul ca elevii nu s-au pregatit pentru examenul de Bacalaureat. “Probabil ca nu au invatat nimic”, declara acesta.

sursa: Hotnews.ro

Comenteaza acest articol

css.php