GALERIE FOTO/Costineşti rămâne fără un simbol – epava Evanghelia!

GALERIE FOTO/Costineşti rămâne fără un simbol – epava Evanghelia!

Primarul din Costineşti se teme tot mai mult că vieţile turiştilor inconştienţi vor fi puse în pericol de epava navei Evanghelia. Mai ales după ce aceasta s-a rupt în două în urma unei furtuni, ca şi un catarg. Ministerul Transporturilor are în plan, de doi ani, să scoată toate epavele din mare, dar deocamdata… vorbim doar de un proiect. 

Epava navei Evenghelia, din Golful francezilor, a devenit simbolul staţiunii Costineşti, ca şi obeliscul, din 1968. Atunci, la 15 octombrie, ea a eşuat inexplicabil, cel mai probabil voit – pentru a se încasa prima de asigurare –, în apropierea plajei satului de atunci, la 1,5 mile marine în larg. Omul de afaceri grec Aristotel Onassis a părăsit-o, cu tot cu marfa ce trebuie să ajungă în Portul Constanţa, aşa că nava a revenit statului român, care intervenise cu nave proprii de salvare, „Albatros“ şi „Voinicul“. S-au recuperat motoarele şi alte bunuri, ce au intrat în depozitele Navrom, şi a fost lăsată de izbelişte, devenind curând o atracţie turistică.

În 2005, moştenitorii armatorului au încercat să revendice epava, voiau să dea statul român în judecată, pentru că nu a avut grijă de „donaţia“ omului grec de afaceri, şi să ceară despăgubiri de milioane de dolari. A apărut, însă, salvatorul român de acum 48 de ani, fostul comandat Mircea Ionescu de la Grupul de Intervenţii şi Salvare, şi a povestit cum reuşise dezeuşarea ei, remorcarea ei spre larg şi cum navigatorii greci au pus-o din nou pe uscat, chiar au încercat să-l mituiască. Aşa că moştenitorii lui Onassis au renunţat la planurile lor îmbogăţire.

S-a rupt în două, nu mai e doar fisurată

Acum, epava se află într-o stare avansată de degradare, şi din cauza mării, dar şi a hoţilor. Găurile din carenă au permis, după părăsirea ei, accesul sătenilor în interior, care au luat tot ce aveau nevoie: dulapuri, paturi, mese, veselă, chiar şi clanţele, pentru că erau lucrate manual. La Revoluţie, nava ar fi fost torpilată, pentru că se ascundeau terorişti în ea. Iar în secolul XXI a început să se taie din epavă, tot ce se putea, pentru a fi dusă la fier vechi. S-a prădat tot ce s-a putut, iar nava este acum un pericol. Mai ales după o furtună puternică, în urma căreia aceasta s-a rupt de tot în două. Corpul navei cedase încă din 2012, castelul se prăbuşise în interior, dar acum carena navei s-a fisurat pe întreaga înălţime şi structura metalică s-a rupt în două, din cauza vântului care a bătut cu 70 de kilometri la oră şi a valurilor foarte mari. Pupa şi prova s-au scufundat şi mai mult în apă, un catarg a dispărut, nici animalul marin desenat în 2013 nu se mai vede.

Primarul din Costineşti, Traian Cristea, susţine că acum epava este un pericol pentru turişti. Nu puţini se aventurează în larg, până la vas, dorind să urce pe nava grecească, să se arunce de pe ea, să îi exploreze interiorul. Dar oricând aceasta se poate dezmembra şi mai mult şi răni pe oricine se află în apropierea ei. Dar edilul-şef nu poate lua nicio măsură, epava aparţine Autorităţii Navale Române.

Ministerul are nevoie de milioane de euro pentru epave

Directorul A.N.R. recunoaşte că epava Evanghelia din Costineşti este un pericol, dar nu pentru nave, ci pentru turiştii care se aventurează până la ea. De aceea în fiecare primăvară întreprinde o campanie de promovare a securităţii şi siguranţei navigaţiei şi de agrement. „Epava apare pe hartă ca pericol de navigaţie, dar nu se află în drumul navelor, nu e un pericol pentru ele. Dar pentru turişti, da. De aceea, la începutul sezonului, ca în fiecare an, vom demara o campanie de informare cu privire la riscurile la care se expun turiştii care înoată până la ea. Nu avem de ce să o marcăm cu balize luminoase, deoarece navele nu ajung la ea, iar pe turişti acestea nu îi opresc“, ne-a declarat Liviu Cazan, directorul Autorităţii Navale Române.

Încă de acum doi ani, A.N.R. a transmis Ministerului Transporturilor o listă cu toate epavele din Marea Neagră, care ar dori să le scoată. Dar deocamdată nu s-a întâmplat nimic, e nevoie de milioane de euro care, poate, se vor obţine prin vreun program cu finanţare europeană. Astfel, până în 2020 acestea ar putea dispărea din mare. Rămâne de văzut, dar până atunci, staţi departe de epava de la Costineşti!

Valentin ISPAS

One Comment

  1. Cristian Zăinescu says:

    Referitor la articolul „Costinești rămâne fără un simbol-epava Evanghelia” din 1.04.2016: Nava grecească eșuată în 1968 la nord de Costinești nu s-a numit „Evanghelia”, ci „E. Evangelia”. Cu accentul pe a patra (și ultima) silabă. Ea nu a aparținut niciodată lui Onassis, ci firmei Hegif Compania Naviera SA (1965-1968), care i-a schimbat și precedentul nume britanic „Redbrook”. Iar „Golful francezilor” nu există. Este bine de știut, ca dobrogeni, epava devenind un simbol al stațiunii!
    Cristian Zăinescu

Comenteaza acest articol

css.php