Artiştii Teatrului “Oleg Danovski” nu mai rabdă aşa mult de foame

Artiştii Teatrului “Oleg Danovski” nu mai rabdă aşa mult de foame

Anul acesta, Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski“ nu se va mai chinui să supravieţuiască, bugetul primit de la Ministerul Culturii nemaifiind de avarie. Dar în continuare artiştii constănţeni sunt cei mai prost plătiţi din ţară.

De când a trecut la Ministerul Culturii, Teatrul de Operă şi Balet „Oleg Danovki“ nu mai primeşte fonduri decât pentru salarii şi plata utilităţilor, în niciun caz pentru noi achiziţii necesare pentru punerea în scenă a unor spectacole remarcabile. Astfel, artiştii constănţeni au trebuit să supravieţuiască, în ultimii anii, cu doar 6.000.000 de lei, la fiecare douăsprezece luni, în timp ce toate celelalte teatre naţionale din subordinea ministerului primesc mult mai mult, chiar şi 20.000.000 de lei. Căci din 2013, miniştrii au pedepsit instituţia de la malul mării,  pentru că artiştii nu au dorit ca aceasta să fie desfiinţată şi alipită Operei Naţionale din Bucureşti.

Aşa că balerinii, soliştii, coriştii, orchestra muncesc pe rupte, în fiecare an prezentând publicului peste 60 de spectacole. Nu e timp de animozităţi, doar de multă activitate, mai ales că, pentru toate aceste producţii, cei peste 100 de angajaţi sunt ajutaţi de zeci de colaboratori permanenţi, care trebuie plătiţi, dar pentru care nu se primesc bani de la minister. Aşa că se joacă de zor, în Constanţa şi oriunde în ţară, pentru a se strânge fondurile necesare. Şi nici aşa nu sunt destui oameni pentru toate spectacolele, fiind necesară o organigramă de minimum 250 de persoane pentru toate cele patru companii ale teatrului: operă, operetă, simfonie şi balet.

Cel puţin, în acest an, bugetul primit de la Ministerul Culturii nu mai este unul de avarie. O veste bună după ce în 2015 teatrul a primit cei mai puţin bani din istorie. Noroc cu rectificările, altfel din octombrie trebuia să pună lacătul pe uşă. „Am primit bugetul, e mai bine decât în orice alt an de când suntem la minister. Mai sperăm, însă, la o rectificare, măcar una mică, pentru că au crescut salariile angajaţilor – dar tot sunt cele mai mici din ţară – şi ne mai trebuie ceva bani. M-am temut că ne dau ca anul trecut, cât bugetul iniţial din 2015, nu cel cu care am încheiat anul, căci aşa se întâmpla de obicei. Dar anul trecut a fost panică maximă. La jumătatea lunii octombrie nu mai aveam bani până la sfârşitul anului. Acum e mai mare, e cât de cât în regulă, abia am trecut de jumătatea lunii ianuarie şi avem bugetul, ştim pe ce să ne bazăm. E bine“, ne-a declarat directorul Daniela Vlădescu.

Totuşi, managerul Teatrului de Operă şi Balet „Oleg Danovki“ este hotărât să se chivernisească, ca să fie pregătit şi pentru câteva luni de criză, dacă ministerul nu va acorda nicio rectificare instituţiei.

Valentin ISPAS

Comenteaza acest articol

css.php