Furcile caudine ale lui Ionescu, multe şi tare ameninţătoare

Furcile caudine ale lui Ionescu, multe şi tare ameninţătoare

Deşi Master Planul propus pentru porturile maritime constănţene necesită avizele custozilor mai multor ariilor naturale protejate şi nu va primi prea curând aviz de mediu, A.P.M.C. se declară, în continuare, foarte optimistă cu privire la acest subiect. Dar este foarte vagă şi răspunde în doi peri despre problemele de mediu ce ar putea apărea.

Strategia de dezvoltare propusă pentru porturile maritime constănţene până în 2040 este în pericol de prăbuşire totală. Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa (A.P.M.) a decis că mult-blamatul Master Planul al Portului Constanţa necesită evaluare de mediu, urmând să fie supus aprobării cu aviz de mediu. Adică vor mai trece două-trei luni până când va fi acceptat sau nu, iar dacă mai apar şi alte piedici, ajungem în decembrie 2015 şi se pierde finanţarea europeană. Oricum, sindicaliştii şi patronii din port nu s-ar supăra dacă această strategie se va duce de râpă.

Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (A.P.M.C.) evită să comenteze hotărârea agenţiei, transmiţându-ne că „Agenţia pentru Protecţia Mediului, conform legilor în vigoare, are obligaţia să analizeze documentaţia referitoare la Master Planul Portului Constanţa şi să stabilească necesitatea evaluării de mediu. Considerăm că decizia s-a luat cu respectarea legii“. Atât şi nimic mai mult, deşi A.P.M. ar putea îngropa strategia propusă de consultanţii Asocierii Ernst&Young – Inros Lackner.

Ori da ori ba!!!

Culmea, deşi Agenţia de Mediu a precizat că poligoanele aferente porturilor maritime, unde vor fi efectuate modificări, se suprapun parţial peste limita mai multor situri şi arii protejate, directorul general Valeriu Ionescu ne-a declarat că „propunerile Master Planului vizează proiecte şi planuri de dezvoltare numai în incinta porturilor maritime româneşti, aflate în administrarea C.N. A.P.M. S.A., suprafaţa acestora fiind, inevitabil, în vecinătatea unor situri“. În vecinătatea, nu peste, deci oare cine o avea dreptate? Totuşi, managerul porturilor a ţinut să ne asigure că „în această etapă a procedurii de mediu, împreună cu Grupul de lucru înfiinţat conform cerinţelor stabilite de Agenţiei pentru Protecţia Mediului, se identifică soluţii pentru ca aceste situri să nu fie afectate“.

Dar A.P.M.C. a decis, deja, că „Master Planul Portului Constanţa nu are probleme de mediu“, deşi specialiştii nu au precizat aşa ceva şi, în plus, l-au lăsat pe Ionescu la mâna a trei custozi ai rezervaţiilor naturale. Dacă îi va lipsi unul din avizele acestora, strategia de dezvoltare nu va primi aviz de mediu şi uite-aşa zboară cei peste 5 milioane de lei primiţi de la Uniunea Europeană pentru elaborarea sa.

A intervenit Ministerul Mediului

Cu toate aceste probleme, Valeriu Ionescu continuă să susţină că strategia propusă până în 2040 este perfectă şi nu va avea nevoie de nicio modificăre. „Livrabilele care compun Master Planul Portului Constanţa şi care au fost elaborate până în acest moment respectă cerinţele Caietului de sarcini şi reprezintă viziunea consultantului“, ne-a precizat directorul A.P.M.C. Mai vedem ce va spune acesta peste câteva luni, dacă Agenţia de Mediu va avea vreo problemă cu acest document, mai ales că Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor a dispus urmărirea de către A.P.M. a modului de derulare şi finalizare, până la sfârşitul lunii decembrie 2015, a procedurii Studiului de Evaluare Adecvată pentru Master Planul Portului Constanţa, cu respectarea prevederilor legale.

Oricum, Valeriu Ionescu evită să răspundă clar dacă este posibil ca termenul de finalizare a strategiei de dezvoltare să fie nerespectat şi să se piardă toţi banii. Deşi furcile sale caudine sunt multe şi e posibil să nu reuşească să le dovedească pe toate: mai sunt necesare un studiu de evaluare adecvată, un raport de mediu, avize de la custozii ariilor protejate şi o nouă dezbatere publică, şi cum la ultima a ieşit un scandal-monstru…

Valentin ISPAS

Comenteaza acest articol

css.php