Master Planul portului, revizuit, dar fără nicio modificare!?

Master Planul portului, revizuit, dar fără nicio modificare!?

La sfârşitul săptămânii trecute, blamatul Master Plan al porturilor maritime, propus pentru următorii 25 de ani, a fost dezbătut în cadrul comisiei Agenţiei pentru Protecţia Mediului, pentru eliberarea avizului de mediu. Versiunea propusă este chiar cea elaborată de consultanţii Asocierii Ernst&Young – Inros Lackner, niciuna dintre nemulţumirile operatorilor portuari nefiind luată în considerare.

În acest an, am asistat la o multitudine de proteste ale operatorilor portuari cu privire la managementul conducerii Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. În special din cauza Strategiei de Dezvoltare a Portului Constanţa propusă până în 2040, de către consultanţii Asocierii Ernst&Young – Inros Lackner, câştigătoarea licitaţiei organizate pentru elaborarea acesteia.

Prima variantă a Master Planului a fost prezentată public la sfârşitul lunii martie, iar reprezentanţii Organizaţiei Patronale „Operatorul Portuar“ şi ai Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare au respins planificarea strategică a portului pe termen scurt, mediu şi lung, susţinând chiar că nu au fost deloc consultaţi în elaborarea sa, iar datele pe care s-au bazat consultanţii ar fi false.

Protestele au continuat, s-a cerut chiar şi demisia conducerii C.N. A.P.M. Constanţa, au urmat controale ale Comisiei de Transporturi şi Infrastructură a Camerei Deputaţilor şi al Ministerului Transportului, şi chiar o sesizare a preşedintelui Klaus Iohannis din partea operatorilor portuari. Până acum, însă, nu s-a schimbat nimic, ba chiar, la sfârşitul săptămânii trecute, Master Planul a fost dezbătut de Comisia de Analiză Tehnică (C.A.T.) a Agenţiei pentru Protecţia Mediului (A.P.M.), pentru eliberarea avizului de mediu. Exact cel prezentat în luna martie, fără nicio modificare, fapt ce a atras noi acuzaţii ale patronilor şi reprezentanţilor sindicatelor din porturile Constanţa, Midia şi Mangalia.

„Noi ne-am făcut cunoscută poziţia cu privire la această problematică, mă aşteptam să fie luate în considerare punctele de vedere ale comunităţii economice din port“, ne-a declarat preşedintele „Operatorului Portuar“, Viorel Panait.

Acesta a fost susţinut de vicepreşedintele Ştefan Muntoiu, care a ţinut să reamintească că reglementările legale şi prevederile europene prevăd dezbaterea public de larg interes, lucru ce nu s-ar fi întâmplat în cazul Master Planului pentru porturile constănţene.

„Este un abuz, o făcătură de joasă speţă, aşa cum nu o să mai vedeţi în niciun port european. Oricum, noi ne aşteptam ca Master Planul să fie menţinut în varianta propusă de conducerea Administraţiei Porturilor, mai ales că nu am fost chemaţi la nicio întâlnire a grupului de lucru format pentru discuţii preliminare la Agenţia pentru Protecţia Mediului“, ne-a declarat Muntoiu.

Bineînţeles, sindicaliştii şi operatorii portuari au depus observaţii la A.P.M. pe durata consultării publice privind protecţia mediului, rămâne de văzut ce va decide agenţia în această săptămână cu privire la Master Plan.

Master Planul şi administraţia portuară, atacate peste tot

Strategia de Dezvoltare a Portului Constanţa a fost atacată şi în instanţă de Organizaţia Patronală „Operatorul Portuar“ şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare, primul termen fiind stabilit de Tribunalul Constanţa pentru 7 septembrie a.c. În plus, cele două aşteaptă şi un răspuns din partea preşedintelui Klaus Iohannis, mai ales că au trecut 30 de zile de la solicitarea lor de schimbare a conducerii C.N. A.P.M. Constanţa. Acesta ceruse Ministerului Transportului un răspuns de urgenţă, lucru ce nu s-a întâmplat, aşa că portuarii au trimis o nouă adresă Administraţiei Prezidenţiale.

Până acum, nici comisia Camerei Deputaţilor, nici Corpul de Control al ministerului nu au prezentat rapoartele verificărilor făcute în Portul Constanţa în ultima lună, dimpotrivă, parlamentarii au anunţat o amânare.

Cele două organizaţii portuare au sesizat şi Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial în Transporturi 2007 – 2013, prin care s-au obţinut fondurile europene necesare pentru elaborarea Master Planului porturilor maritime, aşa că rămâne de văzut care vor fi răspunsurilor tuturor acestor instituţii cu privire la Strategia de Dezvoltare gândită pentru următorii 25 de ani.

Valentin ISPAS

Comenteaza acest articol

css.php