GALERIE FOTO/ Digul de larg, finalizat în proporţie de 90%?!?

GALERIE FOTO/ Digul de larg, finalizat în proporţie de 90%?!?

La începutul lunii februarie, lucrările de extindere a digului de larg din Portul Constanţa au fost stopate şi nici în martie nu se aprobase prelungirea termenului de finalizare a acestora. Acum, Administraţia Porturilor Maritime S.A. se laudă că stadiul fizic certificat al lucrărilor de execuţie este de peste 90% şi nu mai există riscul pierderii finanţării europene…

A fost nevoie de mai bine de o lună pentru ca Royal Haskoning DHV Netherlands BV, firma care supervizează extinderea digului de larg din Portul Constanţa, să aprobe prelungirea termenului de finalizare a lucrărilor, chiar dacă exista riscul pierderii finanţării europene de 100 de milioane de euro. De ce, ce nereguli a suspectat consultantul olandez, nimeni nu a dorit să explice, nici măcar constructorul Van Oord Dredging and Marine Constructors, tot din Ţările de Jos. Probabil ezitarea Haskoning a avut legătură şi cu raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor din 2013, cu privire la contractarea lucrărilor, potrivit căruia olandezii au fost favorizaţi în defavoarea statului român.

Doi ani – 65%, două luni – 25%?!

În doi ani, constructorul Van Oord nu a reuşit să execute decât 65% din lucrări şi era clar că dacă ar fi continuat în acelaşi ritm, ar mai fi avut nevoie de mai mult de un an pentru a finaliza proiectul „Prelungirea digului de larg în Portul Constanţa“, deşi contractul de finanţare a investiţiei este valabil până la data de 31 decembrie 2015. Directorul Valeriu Nicolae Ionescu al C.N. A.P.M.C. a refuzat, în martie, să ne precizeze ce se va întâmpla dacă proiectul nu va fi finalizat în termen util, cine va plăti terminarea lucrărilor sau dacă digul va mai fi prelungit. Culmea, ieri, acesta ne-a precizat că, la momentul actual, stadiul fizic certificat al lucrărilor de execuţie este de peste 90%. Adică, în două luni s-a mai realizat 25% din proiect, deşi olandezii au avut nevoie de doi ani ca să prelungească digul de larg în proporţie de 65%? Aşa că să ne fie cu iertare dacă suntem pesimişti cu privire la acurateţea informaţiilor oferite sau la calitatea lucrărilor executate, căci pare improbabil un asemenea procent, din perspectiva trecutului atât de zbuciumat al proiectului. Mai ales că reprezentanţii Van Oord nu au dorit să ne ofere niciun detaliu despre stadiul execuţiei.

Potrivit repezentanţilor Administraţiei Porturilor Maritime S.A. Constanţa, pe corpul digului a fost finalizată amplasarea acropozilor (blocuri de beton folosite la coronamentul digurilor) de 3 şi de 9 metri cubi pe taluzurile din partea spre mare şi dinspre port. Pe capul digului a fost finalizată fixarea celor de 12 metri cubi. Astfel, aceştia ne dau asigurări că va fi respectată data-limită de finalizare a lucrărilor (decembrie 2015) şi proiectul va fi încheiat fără a se pune în pericol finanţarea acestuia.

Digul va spori siguranţa navelor

Construcţia digului de larg a fost întreruptă în 1992, din lipsă de fonduri, iar acesta ar putea fi finalizat acum. El va diminua agitaţia valurilor în întreg acvatoriul portuar şi va spori siguranţa navelor din radă, care va fi complet ferită de furtuni. Digul de nord este cea mai lungă construcţie hidrotehnică din Portul Constanţa şi apără vasele care intră şi ies de acţiunea curenţilor şi a vântului. În plus, finalizarea proiectului va conduce şi la creşterea productivităţii operării navelor şi cheurilor şi la minimalizarea efectelor distructive ale valurilor asupra amenajărilor din incinta portuară.

Valentin ISPAS

Comenteaza acest articol

css.php