Ai auzit de nenicacamen sau culencur? Sunt curiozitati din manualele scolare!

Ai auzit de nenicacamen sau culencur? Sunt curiozitati din manualele scolare!

Președintele Asociației Generale a Învățătorilor, Viorel Dolha a vorbit ieri, la Constanța unde se desfășoară cel de-al 38-lea congres al dascălilor despre experiențele avute în comisiile de evaluare a manualelor.

Acesta a venit însă și cu unele detalii despre ce se găsește în prezent în manualele de istorie de clasa a IV-a, lucruri revoltătoare pentru un dascăl, dar care ar putea fi corectate dacă se dorește.

Chiar dacă ar putea părea o glumă, elevii învață în prezent termeni care nici măcar nu există și care nu au niciun rost nici măcar pentru formarea unei culturi generale.

Viorel Dolha a declarat că a ezitat inițial să facă publice cele descoperite, însă consideră că trebuie să vină în ajutorul copiilor care sunt chinuiți cu niște termeni imposibili.

“Elevii au învățat o istorie cu erori științifice mari în programă. La capitolul vecinii României nu sunt trecuți ucrainieni, la popoare majore europene, nu sunt trecuți englezii… Am descoperit și altceva și nu sunt înjurături, sunt sute de termeni pe care nu te-ai aștepta să fie nici în clasa a XII-a pentru că totuși se zicea că se descongestionează program . Poți pune pariu că nu există la clasa a IV-a cuvintele acelea , dar am strâns pagini întregi scrise mărunt care nu au ce să caute în clasa a IV-a. O să vă faceți cruce, dar în manuale în care nu este timp să se învețe despre Brâncoveanu sau despre Avram Iancu și avem o listă de zece domnitori români însă doar trei apucăm să îi studiem găsim cuvinte precum: tiflocirolanum, moraguesie, astrolab, hambalâc, iamzu, guanhani, ereption, cuezocatlî, ciolula, nenicacamen, otman, culencur”, a spus președintele învățătorilor.

În absența ministrului Educației, el i-a transmis totuși că ar trebui făcute corecturile necesare dacă tot se dorește decongestionarea materiei predate elevilor.

“Sunt o mie de termeni, nu la fel de haioși, dar nu ai zice că sunt de clasa a IV-a. Nu vrem să știrbim un sistem din care suntem parte, dar sunt convins că domnul ministru o să ne asculte și o să înțeleagă că nu vrem să știrbim prestigiul învățământului”, a mai spus Dolha.

Legea trebuie sa ne permita sa facem lucrurile mai bune

Viorel Dolha a venit si cu solutia pe care ar trebui sa o vada tot cei care au trecut prin fruntea ministerului pentru a aduce corecturi acolo unde se semnaleaza o aberatie, chiar daca este vorba desore o lege.

„Ar trebui ca în lege să se poată da posibilitatea să se amelioreze ori de câte ori se sesizează că ceva nu este corect, fără ca legea să oprească acest lucru. Știți câți miniștrii până acum fără a avea ei vreo vină au arătat textul legii că nu se poate altă programă decât peste 12 ani! Sau nu se pot face corecturi la manuale pentru că legea achizițiilor publice prevede nu știu ce…Legile care nu te lasă la progres, nu te lasă să ameliorezi, sunt niște nerozii și trebuie schimbate și în legea educației și cea a achizițiilor publice. Trebuie să existe prevederi flexibile astfel încât tot ce este de îmbunătățit. Cel mai simplu lucru este ca în lege să se permită să se facă lucruri mai bune”, a spus Dolha

Copilul ar trebui să vină cu zâmbetul pe buze la școală

In prezenta a zeci de dascali din toata tara si a reprezentantilor Ministerului Educatiei, Viorel Dolha a dat un alt exemplu din haosul care a pus stapanire pe invatamantul romanesc.

„ La Evaluarea Nationala de clasa a II-a, pe prima pagină scrie caiet de evaluare cu 21 de pagini și copilul trebuie ca într-o oră să lucreze și lucrează toți pentru că se poate. Știm cu toți și nu trebuie sa ne prefacem sau să ne ascundem, dar nu toți copiii au aceeași capacitate. Unii au nevoie să exerseze zeci de probleme ca să poată să ia evaluarea sau Bacul. Școala înseamnă și exersare . O școală a facilului e de disprețuit, dar o școală unde copilul vine cu zâmbetul pe buze e de apreicat(…)”, a mai spus presedintele Asociatiei Generale a Invatatorilor din Romania.

a

Comenteaza acest articol

css.php