SCANDALUL subiectivă/predicativă continuă. Părinţii cer anularea cerinţei, pe motiv că propoziţia în cauză este … atributivă

O nouă petiţie legată de baremul probei de Limba română de la evaluarea naţională a fost depus, joi, la Ministerul Educaţiei, semnatari fiind mai mulţi părinţi care susţin că propoziţia controversată este, de fapt, atributivă şi solicită anularea cerinţei respective.

 

Părinţii ai căror copii au dat acest răspuns la proba de luni susţin că “o serie întregă de profesori cu reputaţie” le-ar fi spus că varianta atributivă este una ce putea fi acceptată, pe lângă cele două aflate în discuţie până acum – subiectivă şi predicativă.

 

De altfel, atributivă, subiectivă şi predicativă sunt cele trei variante de răspuns dintre care elevii au avut de ales la cerinţa ce a generat numeroase controverse.

 

“O serie întregă de profesori cu reputaţie au considerat şi varianta atributivă ca fiind una ce putea fi acceptată ca fiind corectă, pentru a justifica de ce chiar şi copii cu rezultate foarte bune la olimpiade au selectat atributiva la subiectul mult controversat de la evaluarea de la Limba română. Avem fraza «Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii». În situaţia inversării frazei în mod logic şi a eliminării emfazei exprimării, fraza devine: «Dificultatea răsfoirii este ceea ce mă jenează». Subordonata din frază e propoziţia «ce mă jenează», care stă pe lângă «ceea» (sau «aceea» sau «problema») şi o determină atributiv. Adresăm în mod public dorinţa noastră de a se anula acest subiect controversat şi a se redistribui punctajul sau de a se da maximum de puncte indiferent de raspunsul a), b) sau c).”, afirmă părinţii, într-un comunicat remis joi agenţiei MEDIAFAX.

 

Potrivit părinţilor care au depus petiţia, cerinţa controversată trebuie “eliminată urgent” din grila de evaluare, în condiţiile în care “nici specialiştii nu au ajuns la un consens” cu privire la felul propoziţiei.

 

“Cu alte cuvinte, tezele ar trebui notate ca şi cum acest subiect nu ar exista”, spune unul dintre semnatatii petiţiei.

 

Scandalul privind baremul probei de limba română a ajuns şi în atenţia parlamentarilor.

 

Senatorul PNL Mihaela Popa îi cere ministrului Educaţiei, Liviu Pop, “ca în ambiguităţile legate de subiectele la Limba şi Literatura Română să fie de partea elevilor”. “Controversele privind subiectele la Limba şi Literatura Română din cadrul Evaluării Naţionale 2012 nu trebuie să afecteze elevii. Atât timp cât profesorii şi specialiştii au păreri diferite, copiii nu pot fi pedepsiţi. Îi cer ministrului Educaţiei să îşi asume această situaţie şi să ia deciziile corecte pentru elevi”, spune Popa, într-un comunicat postat pe pagina personală de internet.

 

Ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Pop, a decis, miercuri seară, schimbarea baremului probei de limba română de la evaluarea naţională, astfel încât să fie punctate ambele răspunsuri (“subiectivă” şi “predicativă”) care au generat controversa legată de una dintre cerinţe. Decizia, au spus reprezentanţii ministerului, se fundamentează pe mai multe argumente ale specialiştilor în limba română.

 

“Una dintre cele mai importante opinii a venit din partea Academiei Române. Reprezentanţii Institutului Lingvistic «Iorgu Iordan – Al. Rosetti », cel mai important for în domeniul normării gramaticii limbii române, susţin că în speţa care a făcut obiectul dezbaterii răspunsul este ambivalent – atât subiectivă, cât şi predicativă, în funcţie de context sau de intonaţie, lucru subliniat de Gramatica Academică a Limbii Române (GLAR), conform aceloraşi surse. La rândul lor, cadrele didactice specializate în limba şi literatura română au remarcat aceeaşi ambuiguitate a răspunsurilor. Al treilea argument care a determinat decizia a fost procentul aproximativ egal al elevilor care au răspuns pe cele două variante, respectiv 42% subiectivă şi circa 40% predicativă. Acest fapt reflectă indubitabil opiniile formulate de specialişti”, s-a precizat într-un comunicat remis MEDIAFAX, miercuri seară, de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS).

 

În urma deciziei lui Pop, la corectarea lucrărilor de la proba de luni, ambele răspunsuri în discuţie (“subiectivă” şi “predicativă”) vor primi câte şase puncte, după ce, până acum, baremul probei de română prevedea că răspunsul corect este “subiectivă”.

 

Ministrul Pop a susţinut că nu va permite discriminarea niciunui elev şi că, în orice decizie ministerială, trebuie să primeze interesul elevilor şi egalitatea de şanse la educaţie a acestora, s-a mai arătat în comunicat.

 

MECTS precizează că variantele de subiectele pentru proba de limba şi literatura română au fost definitivate şi aprobate în luna martie 2012. Conform metodologiei, acestea sunt secretizate până în ziua desfăşurării probei. Subiectele au fost elaborate în decursul a şase luni de zile, de către 240 de cadre didactice.

 

Tot Liviu Pop declara, marţi, că Ministerul Educaţiei a cerut părerea mai multor specialişti, inclusiv de la Academia Română, iar “90 la sută” dintre aceştia s-ar fi pronunţat în favoarea rezolvării prevăzute în barem.

 

Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar consideră că hotărârea Ministerului Educaţiei de a modifica baremul probei de limba română de la evaluarea naţională este una “istorică incorectă, luată pe fondul unor presiuni”.

 

“Această decizie afectează credibilitatea Ministerului Educaţiei – gestionarul sistemului de educaţie din România. Baremul de corectare al unor probe nu se stabileşte în Piaţa Universităţii şi nici pe stradă, în faţa ministerului şi nici nu ţine cont de statistica răspunsurilor date la proba respectivă. Cum va putea ministerul să oblige profesorii de limba română să accepte că o propoziţie subordonată poate fi şi subiectivă, şi predicativă, în aceeaşi structură a frazei?”, spune preşedintele Federaţiei, Mihaela Gună, care sugerează că decizia ministerului a fost luată ca urmare a protestelor părinţilor adunaţi în faţa ministerului.

 

La subiectul II al probei de limba română de la evaluare, elevii au trebuit să spună, printre altele, felul propoziţiei subordonate (atributivă, predicatică sau subiectivă) din fraza “Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii”.

 

Această cerinţă a împărţit elevii şi părinţii în două tabere, unii susţinând că răspunsul corect este propoziţie subiectivă, iar ceilalţi, predicativă.

 

Mulţi părinţi au semnat şi o petiţie legată de această controversă şi de depunctarea elevilor care au răspuns că propoziţia este predicativă.

 

Federaţia Asociaţiilor de Părinţi a afirmat însă că baremul probei de limba română a evaluării naţionale a fost corect stabilit şi că nu susţine petiţia online cu privire la subiectul care a generat controverse.

 

Ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Pop, a declarat, marţi, că lucrările la proba de limba română din cadrul evaluării naţionale sunt corectate în baza baremului deja stabilit, deşi unul dintre subiecte a fost “ambiguu” şi a generat controverse.

 

Notele de la evaluarea naţională vor conta la admiterea în liceu, care se va desfăşura în două etape. La prima dintre acestea vor participa elevii care au dat evaluarea naţională şi care vor avea media de admitere calculată ca medie artimetică dintre media notelor de la evaluare şi media generală a anilor de gimnaziu.

 

În a doua etapă se vor înscrie, pe locurile rămase libere, elevii care nu au dat evaluarea, admiterea acestora urmând să se facă în ordinea descrescătoare a mediilor generale ale anilor de gimnaziu.

gandul.info

One Comment

  1. Propozitia era clar subiectiva, pentru cei care au raspuns corect C la acest subiect si vor sa se faca dreptate semnati aici:

    http://www.petitieonline.ro/petitie/12879057

Comenteaza acest articol

css.php