SF sau plan realizabil? Municipiul Constanţa va deveni eficient energetic cu investiţii de 250 de milioane de euro

SF sau plan realizabil? Municipiul Constanţa va deveni eficient energetic cu investiţii de 250 de milioane de euro

Primăria Constanţa a făcut public un Plan de Acţiune pentru Energia Durabilă (PAED), practic un ansamblu de măsuri pe care municipalitatea e obligată să le ia pentru ca, până în anul 2020, să reducem emisiile de CO2, dar şi consumul de energie.

Pe hârtie, totul pare îndrăzneţ şi realizabil, dar de la teorie la practică e cale lungă şi, în afară de finanţare, pentru realizarea investiţiilor propuse mai este nevoie şi de o simplificare a legislaţiei achiziţiilor.
Obiectivul asumat de Primărie este ca, până în anul 2020, să reducem emisiile de CO2 cu 20% faţă de anul 2014, iar acest lucru se va face pornind de la clădirile municipale, rezidenţiale, iluminatul stradal, transportul, producţia locală de energie, apă şi canalizare. PAED este primul pas pentru punerea în aplicare a unor măsuri care pornesc de la crearea de spaţii verzi suplimentare, creşterea eficienţei energetice a clădirilor, cogenerarea eficientă a imulinatului public, eco-mobilitatea urbană.

Rebranşarea la sistemul centralizat de termoficare

Printre măsurile PAED pentru reducerea emisiilor de CO2 sunt incluse, de la înlocuirea becurilor clasice cu cele economice, la dotarea cu aparatură electrică, electrocasnică şi electronică performantă, de tipul AAA, ba chiar şi promovarea rebranşării la sistemul centralizat de termoficare în cazul constăţenilor care au recurs la montarea de centrale de apartament pe gaze. O altă modalitate de a creşte eficienţa energetică a clădirilor este reabilitarea termică, care se referă atât la clădirile publice, cât şi la cele de locuinţe în condominiu. Pentru clădirile de patrimoniu, creşterea eficienţei energetice se va putea realiza doar prin izolarea pereţilor pe interior, reabilitarea şi izolarea subsolurilor şi înlouirea tâmplăriei.

Transport ecologic

Pentru reducerea emisiilor de CO2 datorate sectorului de transport s-ar impune încurajarea transportului în comun eficient, a transportului nemotorizat, conducerea economică a vehiculelor, managementul inteligent al traficului, dar şi asigurarea spațiilor de parcare, îmbunătăţirea infrastructurii de transport a municipiului pentru a se evita blocajele în circulaţie şi pentru a reduce consumul de carburanţi. Pentru transportul public de persoane, măsurile vizează achiziţionarea de autobuze ecologice, fiind anticipată modernizarea a circa 25% din cele 106 autobuze EURO 2 ale RATC şi 25% din parcul auto al operatorilor privați de mijloace de transport de persoane.
Bugetul general estimat al întregului plan, care trebuie realizat până în 2020 este de 247.640.000 Euro, iar banii ar urma să fie obţinuţi atât prin programe comunitare, cât şi din surse guvernamentale, locale ori chiar investiţii private.

Netty DUMITRACHE

5 Comments

  1. Rebransarea la RADET? Ce gluma proasta… Nu stiu exact ce interese au Netty Dumitrache si Observatorul, dar am constatat ca fac tot posibilul sa tina partea RADET-ului. Si in acest articol este subtil strecurata ideea “rebransarii”. Sunt inginer termist si stiu ce vorbesc: acest sistem centralizat trebuie DESFIINTAT! Nu numai pentru ca este de origine sovietica, dar este o gaura neagra pentru bugetul primariei. Eeei, insa poate ca aici e shpilul: banii sifonati de la primarie prin RADET ajung in niste buzunare. Ale cui? Ale cui… trebuie. Si atunci, nu scriem si noi articole peste articole in incercarea disperata de a tine in viata RADET-ul? Curat murdar, coane Observatorule!

    • Stimate cititor, departe de mine gandul sa intru in polemica pe tema sustinerii sau falimentarii RADET, cu atat mai putin cu un cititor al ziarului nostru. Ceea ce ati citit dvs. astazi, dar si in alte materiale ale subsemnatei sunt prezentari ale unor situatii, nicidecum sfaturi, mai ales ca nu am nici pregatirea necesara, nici interesul de a promova un sistem ineficient. Intrucat v-ati adresat direct mie, m-am simtit nevoita sa intervin si sa explic faptul ca ceea ce am scris este o prezentare a planului pe care Primaria sustine ca il va pune in aplicare in urmatorii ani. Nu este vorba doar despre RADET, ci si despre transport public, cladiri eficiente, zone verzi…Daca nu ati sesizat, in titlu era o ironie, tocmai pentru ca aceste planuri nu par deloc aplicabile.
      Ma inclin cu respect si va invit sa ramaneti cititor fidel al ziarului nostru! Netty Dumitrache

      • Multumesc pentru precizari, inseamna ca cineva chiat citeste comentariile cititorilor.
        M-as bucura sa nu aveti nici un interes in ceea ce priveste RADET-ul, insa sunt un cititor vechi al Observatorului si nu am putut sa nu observ (sic!) faptul ca in repetate randuri au aparut articole vadit pro RADET. Asta ma face sa ma intreb de ce oare Observatorul iubeste atat de mult aceasta institutie care este o povara pentru bugetul Constantei?
        Sigur ca nu poate fi inchisa peste noapte, lasand mii de oameni in frig si fara apa calda, dar sa prezentati in repetate randuri elucubratiile directorului general al RADET referitoare la “avantajele” sistemului, este cel putin straniu. Sunt multe de spus si nu este aici spatiu pentru o discutie clarificatoare, dar oricat se va chinui directorul general sa-si pastreze locul caldut, ajutat de Observator si de diversi complici, sistemul este ca un muribund aflat in moarte clinica. Este tinut in viata artificial.
        Inca odata, multumesc Netty Dumitrache pentru raspuns, voi continua sa “observ” Observatorul.

  2. Doamna Netty , ca si dl. Popa + Dl.Fagadau au gaze. Nici macar nu mai publicati astfel de articole ptr ca cei care le citesc fac exact invers , adica trec la gaze. By the way , cea mai hulita regie din Constanta este radet. oare de ce?

    • Stimate domn, nu sunt racordata la gaze, ci la RADET, dar am repartitoare si un bloc – intamplator- eficient energetic. Adica platesc atat cat consum si nu ma pot plange. Nu ridicam statuie nimanui, ci doar incercam sa prezentam niste situatii, cu avantaje si dezavantaje, dar subiectul articolului de astazi era chiar altul.

Comenteaza acest articol

css.php