Ultima cursa

De sambata, ultimele troleibuze RATC, de pe liniile 48 si 48B, vor fi inlocuite de autobuze

Masura face parte din ultima etapa de reorganizare pentru a economisi bani

Regia Autonoma de Transport (RATC) in Comun Constanta se afla in ultima etapa de reorganizarea, astfel ca ultimele troleibuze care circula in prezent pe liniile 48 si 48 barat vor fi scoase din circulatie. Directorul regiei, Dumitru Coiciu, a declarat ca este vorba despre sase troleibuze care circula pe traseul 48 (Oierie – Poarta 2) si alte 3 pe ruta 48 barat (Oierie – Gara), ce vor fi inlocuite cu autobuze. Vechile mijloace de transport in comun vor fi scoase din circulatie de sambata, 4 decembrie 2010. Acesta a precizat ca sunt ultimele troleibuze aflate in circulatie in orasul Constanta. Dumitru Coiciu a precizat ca s-a luat aceasta masura pentru a economisi bani, avand in vedere ca pentru intretinerea unui troleibuz era nevoie de 4 oameni, iar pentru un autobuz de un singur om – soferul. Mai concret, la fiecare troleibuz este nevoie de un sofer, dar si de alte trei persoane care lucrau pentru intretinerea acelui mijloc de transport: o persoana la statiile de redresare, una la retele si alta pentru partea de bobinaj. Prin aceasta ultima reorganizare RATC Constanta este nevoita sa concedieze din aceasta luna 100 de oamenii, care vor intra in somaj. „Imi pare rau ca nu am putut sa fac acest lucru mai devreme, ca cei 100 de oameni de pe partea tehnica sa nu ramana fara serviciu in perioada sarbatorilor de iarna”, a afirmat Dumitru Coiciu.

Pe rutele 48 si pe 48 barat vor circula din acest sfarsit de saptamana 10 autobuze, care au o capacitatea mai mare decat a troleibuzelor. Specialistii regiei au declarat ca trebuia sa se renunte la troleibuze din mai multe motive. Unul dintre acestea este legat de costul de intretinere. Un troleibuz costa intre 300 si 500 de mii de euro, iar un autobuz 140 de mii de euro. Conducerea regiei spune ca piese de schimb pentru troleibuze nu se mai gasesc nici in tara, pentru ca fabrica ROCAR nu mai exista, iar componentele nu se gasesc nici in alte tari. „Troleibuzele nu aveau mobilitate, pentru ca mai tot timpul captatorii la reteaua electrica cadeau, iar atunci cand RAJA sau RADET aveau lucrari, trebuia sa introducem pe aceste linii autobuzele”, a mai afirmat Dumitru Coiciu. Reprezentantii regiei sustin ca atunci cand vor exista suficienti bani si o infrastructura pe masura poate se va reveni la troleibuze si tramvaie. Pana in anul 2001, in municipiul Constanta existau 142 de troleibuze si 72 de tramvaie. Ultima serie de autobuze achizitionate de regie, in anul 2008, a costat 24 de milioane de euro, fiind vorba de un numar de 65 de autobuze. Specialistii spun ca daca se mentinea o singura linie de tramvai in oras, de exemplu 102, era nevoie de 15 tramvaie, 20 de km de sina, ce ajungea la costuri de 150 de milioane de euro. Dumitru Coiciu a declarat ca este de acord cu transportul ecologic, pe baza de curent, dar in conditiile in care ar exista bani si ar fi posibil si din punctul de vedere al faptului ca numarul autoturismelor in municipiul Constanta a crescut din anul 2005 de la 78 de mii de masini la 139 de mii in prezent.

Marieta IORGA

2 Comments

  1. Dupa cum am aratat, conform Hotararii Consiliului local Constanta pt. linia 48 erau 8 troleibuze si 2 rezerva iar pt. linia 48 barat 5 troleibuze si 1 rezerva. Deci, se vor inlocui 16 troleibuze cu 10 autobuze.
    Ca nu mai exista fabrica ROCAR stim. Dar exista alti producatori, printre care amintesc Astra Bus Arad. Pretul unui troleibuz porneste de la cca 130.000 euro.
    Retelistii puteau deservi o flota de 10 troleibuze sau de 50 sau de 100. Dar daca ai desfiintat aproape toata reteaua electrica din Constanta sigur ca acum iti cresc costurile.
    Probabil ca din reteaua dezafectata se vor plati salariile pt. o luna-doua (asa cum s-a intamplat cu reteaua de tramvai) dupa care RATC-ul se va “reorganiza”. Sunt 115 autobuze MAZ fabrcate in 2002 si o dispara din ele unul cate unul, probabil ca o sa apara mai multe dube si asta a fost.
    Personal nu-l cunosc pe dl. Coiciu si poate ca domnia sa este un om de buna credinta ce a fost pus in fata unui fapt implinit, la dorinta primarului Mazare. Insa, am discutat cu specialistii din RATC (nu cu “specialistii” invocati de catre dl. Coiciu), ce deplangeau masacrarea transportului electric si sperau ca se va moderniza reteaua ramasa cu fonduri europene.

  2. Inteleg ca acum nu sunt bani pentru Regie, ca este criza s.a.m.d. Dar in 2001, 2004 si 2008 (anii in care au fost schimbate celelalte linii de tramvai si troleibuz) nu era criza. Atunci care au fost motivele schimbarilor?

Comenteaza acest articol

css.php